Voor het eerst in onze FODO loopbaan gingen we op instigatie van onze coördinator Giséla alle gemaakte reis veelluiken + 1drieluik digitaal inleveren en via een ingenieus PowerPoint systeem ook bespreken. Aangezien we de eerste bijeenkomst merkten, dat we soms een andere visie hadden op de inhoud en volgorde van de drieluiken, kregen we nu de mogelijkheid binnen de PowerPoint met elkaars drieluiken te schuiven. Uiteraard eerst nadat er op de losse foto’s gereflecteerd was en goede redenen aan gevoerd waren voor een eventuele wijziging van het door de fotograaf gemaakte drieluik.
Er bleek natuurlijk nu meteen dat je heel goed na moet denken hoe je e.e.a. formuleert en op papier zet, zodat de ontvanger met de (positieve) feedback vooruit kan. Kun je tijdens de live besprekingen wel eens je mond houden en een ander het woord laten doen, dat was nu uitgesloten.
Kortom een tijdrovende, maar leerzame bezigheid zo hebben alle deelnemers ervaren, waarbij het leuk is te ontdekken, dat sommige fotografen dezelfde opvattingen hebben over een drieluik. Soms worden ook diverse mogelijkheden geopperd om je drieluik aan te passen. Uiteindelijk kiest de fotograaf uit alle opties natuurlijk zelf.
Ondanks het leerzame hopen toch dat we de volgende keer weer gewoon een live vertoning en bespreking hebben in de Waag.
Hieronder een voorbeeld van onze bespreking waarbij de fotograaf 5 losse foto’s had laten zien en het door haarzelf gekozen drieluik. Daaronder staat het aangepaste drieluik door 2 andere leden gemaakt, die beiden dezelfde mening toegedaan waren + hun commentaar. Zo krijgen jullie een beetje een idee hoe wij elkaar digitaal van feedback voorzien.
“Ik heb deze drieluik van drie foto’s samengesteld met de titel, “vriendinnen in Iran” in mijn achterhoofd. Ik vind dit jouw drie beste foto’s en ik vind de afwisseling in compositie mooi. Dat maakt de serie wat spannender. De kleuren blauw komen links en rechts terug en de meer close foto in het midden zegt waar het over gaat, vriendschap.”
“Ik maak er een drieluik van met de voor mij 3 mooiste foto’s. De close-up foto, die ik het mooist vind krijgt de meeste aandacht in het midden en de beide anderen bewegen zicht daar rechts omhooglopend (linker foto) en links omhooglopend (rechter foto) tegenaan. Door de variatie in grootte van de gezichten wordt het drieluik iets levendiger.”